niedziela, 6 grudnia 2015

Góry Pieprzowe

W granicach administracyjnych miasta Sandomierza, leżą unikalne na skalę europejską Góry Pieprzowe. Zbudowane z liczących sobie około 500 milionów lat łupków kambryjskich, tworzą pofałdowany i poprzecinany wąwozami teren. Niewątpliwe walory krajobrazowe i przyrodnicze, uczyniły to miejsce wyjątkowo atrakcyjnym turystycznie. Maszerując wśród krzewów róż, pokonując liczne jary i wstępując na wychodnie skalne mamy okazję podziwiać piękną panoramę Sandomierza i jego okolic oraz rzeki Wisły i jej starorzecza..

rezerwat przyrody

Spacer możemy rozpocząć na ulicy Krótkiej blisko Rynku, gdzie  szlak turystyczny czerwony  szlak poprowadzi nas do rezerwatu lub spod Galerii Sandomierskiej idąc ulicą Błonie ...

Pieprzówki

Wybieramy tą drugą opcję. Po kilkunastu minutach spaceru asfaltową ulicą docieramy do jej końca, gdzie znajduje się wejście do Rezerwatu przyrody Góry Pieprzowe. W tym miejscu przebiega  szlak turystyczny czerwony  szlak turystyczny z Gołoszyc do Piotrowic. My udajemy się w stronę Kamienia Łukawskiego..

rezerwat przyrody

Góry Pieprzowe zwane również Pieprzówkami są największym w Europie naturalnym rosarium. Dotychczas opisano tu 12 dziko rosnących gatunków róż. Najlepiej przyjechać tutaj wiosną lub latem, kiedy można podziwiać pięknie kwitnące zbocza rezerwatu..

Wzgórza zbudowane są z łupków ilastych, które pod wpływem okresowych zmian temperatury i działania wody kuszą się na drobne kawałeczki przypominające pieprz. Stąd też Góry Pieprzowe wzięły swoją nazwę. Łupki mają ciekawą barwę szaroczarną lub brunatnoszarą. Miejscami przykrywają je lessy oraz gliny morenowe..

Pieprzówki

Po chwili wchodzimy na ścieżkę..

..z której doskonale widać Sandomierz..

Sandomierz

Na tej łysej polanie na szczycie znajduje się nasz cel, punkt widokowy z którego rozpościera się piękna panorama na okolicę, lecz zanim tam dotrzemy minie kilkanaście minut :)

punkt widokowy

W dole widać starorzecze Wisły, a w oddali wieś Zalesie Górzyckie..

W niektórych miejscach łupki są całkowicie odsłonięte, więc można je dokładniej obejrzeć z bliska..

rezerwat przyrody

Po drodze przyglądamy się również rosnącym tutaj roślinom. Prócz krzewów róż spotykamy tu kruszynę pospolitą, głóg, kalinę koralową, wiśnię karłowatą, berberys, czy tarninę. Większość z nich objęta jest ochroną ścisłą..

Widoki ze szczytu są naprawdę piękne. Z jednej strony stare miasto w Sandomierzu z drugiej okoliczne miejscowości i koryto Wisły. Na szczycie jest specjalne miejsce na piknik. Ustawiono tutaj kilka pojedynczych ławeczek i jedną dużą ławkę ze stołem. Są też tablice informacyjne dotyczące rezerwatu..

punkt widokowy

Robimy sobie przerwę na odpoczynek i podziwianie Sandomierza z zupełnie innej perspektywy niż dotychczas. Z każdą chwilą utwierdzam się w przekonaniu, że jest to idealne miejsce na ognisko w jakiś ciepły, letni wieczór :)

Sandomierz

Nie wracamy tą samą drogą. Idziemy dalej za szlakiem  szlak turystyczny czerwony  ciekawi gdzie nas zaprowadzi..

rezerwat przyrody

Jesteśmy mile zaskoczeni, że zadbano tutaj o bezpieczeństwo na ścieżce. Najbardziej strome i eksponowane miejsca zostały ubezpieczone przez liny..

Pieprzówki

Ale zabawa zaczyna się dopiero kilka minut później :) Panie w kozaczkach i panowie w laczkach nie mają po co się tutaj wybierać. Szlak na niedzielny spacer jak najbardziej, ale raczej w butach trekkingowych. Zdjęcia tego nie oddają, ale momentami było naprawdę stromo pod górkę jak i z górki. Gdyby nie liny ciężko byłoby wejść, a niektóre zejścia na pewno zakończyłyby się ślizgiem na tyłku :)

rezerwat przyrody

Nawet most kolejowy, łączący Zalesie Górzyckie z Kamieniem Łukawskim ładnie się z tego miejsca prezentuje :)

Pieprzówki

Kolejny odcinek gdzie mamy wyeksponowane łupki. Tutaj też asekurujemy się linami. Drobne okruchy skał zwiększają prawdopodobieństwo poślizgnięcia się..

rezerwat przyrody

Będąc na dole kierujemy się w stronę miejsca gdzie wchodziliśmy do rezerwatu..

Pieprzówki

Wpadamy na pomysł przedostania się na cypel między Wisłą, a jej starorzeczem..

rezerwat przyrody

Znajdujemy jakąś kłodę przerzuconą między dwoma brzegami. Niestety konar po wejściu na niego zaczyna tonąć, więc sobie odpuszczamy takie atrakcje. Spacer w przemoczonych butach przy takiej temperaturze to nic fajnego :)

Idziemy wzdłuż starorzecza..

Góry Pieprzowe
Pieprzówki

Następnie idąc wałem docieramy prawie do centrum..

Sandomierz

Za mostem odbijamy w stronę starego miasta. W dzisiejszym planie mieliśmy jeszcze zwiedzanie starówki. Niestety nie sądziliśmy, że wędrówka po Górach Pieprzowych zajmie nam większość dnia..

Może to i lepiej, bo następnym razem będziemy mieć więcej czasu na odkrywanie atrakcji i zabytków Sandomierza :)

1. Jakie ciekawe miejsce ze wspaniałą panoramą na miasto.Może to wstyd, ale nie miałam wcześniej pojęcia o istnieniu Gór Pieprzowych...

1. Nie są one zbyt znane. Mieszkam w sumie całkiem niedaleko i sama odkryłam je dopiero kilkanaście miesięcy temu, mimo że byłam wiele razy w Sandomierzu :)

2. Fajna pogoda się wam udał :)
    Koniecznie muszę się wybrać, ale chyba bardziej wiosną :)

3. To miejsce wygląda rewelacyjnie :) Trzeba będzie kiedyś załadować się na kilkanaście godzin w pociąg i powłóczyć się po tamtych okolicach :) dzięki za fajny opis i zdjęcia. Byłem kiedyś dwa razy w Tarnobrzegu, więc niedaleko, ale w nieco innym celu i na zwiedzanie nie było za bardzo czasu. Pozdrawiam znad morza, gdzie dziś w nocy sypnęło śniegiem, ale już po nim prawie nie ma śladu...

1. Zawsze zanim gdzieś pojadę, szukam w internecie zdjęć z danego miejsca. Myślałam że to pagórki jak pagórki, ale na miejscu zostałam mile zaskoczona :) Na pewno w przyszłym roku będę chciała poświęcić więcej czasu na poznawanie woj. świętokrzyskiego, głównie na rowerze :)

4. Bardzo przyjemna miejscówka :) Jednak co do butów to znajdą się tacy co udowodnią Ci, że się mylisz ;) Pod koniec października pośród ruin jednego z zamków Jury natknąłem się na kobietę w szpilkach. Wszędzie śliskie kamienie i śliskie drewniane schody (to był mglisty i wilgotny dzień) a ona radośnie bryluje w pięknych, błyszczących, czerwonych szpilkach. Niestety ja dopiero wchodziłem na zamek a ona już kończyła zwiedzanie więc nie wiem jak jej się chodziło.

1. No nic mnie już w tym temacie nie zaskoczy, po tym jak widziałam dziewczynę w japonkach w Tatrach Wysokich :)

5. Wyglada na swietne miejsce, z widokami i klimatem. Niestety nie starczylo mi na nie czasu, gdy bylam w Sandomierzu, wiec trzeba bedzie to nadrobic, bo na Twoich zdjeciach wspaniale sie prezentuje :) Pozdrawiam

6. Fajna fotorelacja. Kiedyś sie wybiorę ;)

7. Niesamowite widoki. ;] Pomimo, że Sandomierz wygląda pięknie, to mnie jednak bardziej zafascynowały rośliny i starorzecze Wisły.
    Wesołych świąt! ;]

8. Super relacja i piekne ujęcia. Chyba najlepsza pora na Góry Pieprzowe. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mnie :)

1. Jeszcze sprawdzę jak tam jest wiosną i latem kiedy kwitną krzaki róż ;) Dziękuję i pozdrawiam :)

9. Odpowiedzi
    1. Na pewno bardzo atrakcyjne przyrodniczo jak i widokowo, polecam przy okazji zwiedzania Sandomierza :)

10. Przypomniałam sobie te miejsca na szlaku w Górach Pieprzowych, które były zabezpieczone liną. To prawda, że nadają się tylko do przejścia w odpowiednim obuwiu. Za to latem, trudy przejścia wynagradzają świeże brzoskwinie prosto drzewa, w smaku obłędne.

11. Sad był na górze, lecz nie wiem czy piszemy o tym samym sadzie, bo widziałam ich tam więcej :)

1. Hmmm ja widziałam jeden, ale dendrolog ze mnie kiepski więc nie jestem pewna czy to były akurat brzoskwinie :)