W odróżnieniu od schronu w Stępinie, tunel ten jest budowlą w całości podziemną. Został on wydrążony pod Żarnowską Górą. Ma ok 438m długości i 8m szerokości. Przy jego budowie pracowało ok 4000 robotników, którzy mieszkali w drewnianych barakach zlokalizowanych na rynku w Strzyżowie. Posiada dwa wejścia. My wchodziliśmy od strony dworca w Strzyżowie. Drugie wejście znajduje się od strony Wisłoka, ale akurat było zamknięte.
Żałuję że nie zabrałam statywu, bo warunki oświetleniowe do robienia zdjęć z ręki fatalne :)
Boczne ściany schronu są wykonane z żelbetu, zaś strop z cegły..
Wejście do tunelu instalacyjnego..
Prowadzi on do schronów z zapleczem technologicznym, które zaopatrywały cały kompleks w energię elektryczną, ogrzewanie i wentylację. Dziś w jednej z sal mieści się wystawa, resztę zajmują pomieszczenia techniczno-socjalne oczyszczalni ścieków..
Fragment gąsienicy..
Mapa kwater głównych Adolfa Hitlera..
Zdjęcie pociągu sztabowego Hitlera "Amerika". Stacjonował on w tunelu w Strzyżowie, podczas spotkania Hitlera z Mussolinim 27-28 sierpnia 1941 roku w Stępinie. Był świetnie wyposażony. W jego skład wchodziło kilkanaście wagonów specjalnych m.in sypialnianych, konferencyjnych, restauracyjnych, dwa wagony kąpielowe, wagon łączności, wagon biura prasowego i wagon do przewożenia samochodów. Na początku i na końcu składu znajdowały się wagony z działkami przeciwlotniczymi.
Tunel jest czynny od 1 maja do 1 października w weekendy od 10.00-18.00. W okresie wakacyjnym ( lipiec - sierpień ) również od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 - 18.00. Zwiedzanie jest bezpłatne. Na miejscu jest przewodnik.
Ciekawe miejsce :)
OdpowiedzUsuńprzy okazji warto odwiedzić również schron kolejowy w Stępinie i przespacerować się po rezerwacie Góra Chełm :)
OdpowiedzUsuńnie byłem, minąłem, będę musiał wrócić :-/
OdpowiedzUsuń